4 οφέλη της γλυκοπατάτας: Πρόληψη του καρκίνου και των καρδιαγγειακών παθήσεων

4 οφέλη της γλυκοπατάτας: Πρόληψη του καρκίνου και των καρδιαγγειακών παθήσεων

Οι γλυκοπατάτες είναι μια υγιεινή και θρεπτική βασική τροφή με γλυκιά και νόστιμη γεύση. Έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική κατανάλωση γλυκοπατάτας μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών όπως ο διαβήτης, οι καρδιαγγειακές παθήσεις και ο καρκίνος. Επιπλέον, τα φύλλα γλυκοπατάτας προσφέρουν επίσης οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των αντικαρκινικών και αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων.

Οι γλυκοπατάτες, είναι ένα εξαιρετικά θρεπτικό φαγητό. Περιέχουν διαιτητικές ίνες, βιταμίνες Α (βήτα-καροτίνη), Β και C, καθώς και ιχνοστοιχεία όπως σίδηρο, μαγνήσιο και κάλιο. Οι γλυκοπατάτες περιέχουν επίσης μια ποικιλία από απαραίτητα αμινοξέα για τον ανθρώπινο οργανισμό, ως εκ τούτου συχνά θεωρούνται υπερτροφή.

Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι οι γλυκοπατάτες προσφέρουν τουλάχιστον τέσσερα σημαντικά οφέλη για την υγεία, ως εξής:

1. Πρόληψη και καταπολέμηση του καρκίνου

Σε μια ερευνητική έκθεση που δημοσιεύτηκε στο Journal of Epidemiology τον Αύγουστο του 2005, Ιάπωνες ερευνητές διεξήγαγαν μια έρευνα παρακολούθησης σε 47.997 άνδρες και 66.520 γυναίκες ηλικίας 40 ετών και άνω για περισσότερα από επτά χρόνια. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η τακτική κατανάλωση γλυκοπατάτας, πατάτας και taro συσχετίστηκε με μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο των νεφρών.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of the National Cancer Institute τον Μάρτιο του 1996 διαπίστωσε ότι οι προεμμηνοπαυσιακές γυναίκες που κατανάλωναν λαχανικά πλούσια σε βήτα-καροτίνη, φολικό οξύ, βιταμίνη C και διαιτητικές ίνες είχαν μειωμένο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού κατά περίπου 50%.

Εκτός από τα προαναφερθέντα οφέλη για την υγεία, οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης μια μοναδική πρωτεΐνη με αντικαρκινική δράση στις γλυκοπατάτες ήδη από το 1931.

2. Πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων

Τα φύλλα της γλυκοπατάτας περιέχουν επίσης φαινολικές ενώσεις που μπορούν να καθαρίσουν τις ελεύθερες ρίζες, μειώνοντας έτσι τη φλεγμονή των αγγείων. Επομένως, η τακτική κατανάλωση φύλλων γλυκοπατάτας από υπερτασικούς ασθενείς μπορεί να αποτρέψει αποτελεσματικά την εμφάνιση εγκεφαλικής αρτηριοσκλήρωσης.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Life τον Αύγουστο του 2021 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση φύλλων γλυκοπατάτας μπορεί να μειώσει την ολική χοληστερόλη στο πλάσμα, τις λιποπρωτεΐνες χαμηλής πυκνότητας και το οξειδωτικό στρες. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η αύξηση της πρόσληψης φύλλων γλυκοπατάτας είναι μια αποτελεσματική διατροφή για την υπερλιπιδαιμία και την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο, η μελέτη διεξήχθη με ζωικό μοντέλο, επομένως απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθούν οι επιπτώσεις του στον ανθρώπινο οργανισμό.

Ο Δρ Yu Hsiang Fu, πρώην επικεφαλής γιατρός του Τμήματος Γηριατρικής και Γεροντολογίας στο Εθνικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Ταϊβάν, επεσήμανε σε ανάρτησή του στο Facebook ότι οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε διαιτητικές ίνες, οι οποίες μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης. Επιπλέον, οι γλυκοπατάτες περιέχουν βλεννοπολυσακχαρίτες που μπορούν να αποτρέψουν την αρτηριοσκλήρωση και να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων.

Οι μωβ γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε ανθοκυανίνες. Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Agricultural and Food Chemistry τον Φεβρουάριο του 2019 διαπίστωσε ότι η διαιτητική πρόσληψη ανθοκυανινών έχει θετική επίδραση στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων. Αν και ο μηχανισμός με τον οποίο οι ανθοκυανίνες βελτιώνουν την καρδιαγγειακή υγεία είναι ακόμα ασαφής, δεδομένα δείχνουν ότι τα άτομα που καταναλώνουν περισσότερες ανθοκυανίνες έχουν μικρότερο κίνδυνο θανάτου από έμφραγμα του μυοκαρδίου και άλλες καρδιαγγειακές παθήσεις.

3. Ελέγχος των επιπέδων σακχάρου στο αίμα

Σε μια κλινική δοκιμή 12 εβδομάδων που δημοσιεύτηκε στο Diabetes Care το 2004, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης στην Αυστρία μέτρησαν την αποτελεσματικότητα του Caiapo, ενός εκχυλίσματος από λευκές γλυκοπατάτες, στον μεταβολικό έλεγχο σε 61 ασθενείς με διαβήτη τύπου 2. 

Διαπίστωσαν ότι οι ασθενείς που έπαιρναν Caiapo είχαν σημαντική μείωση στα επίπεδα γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης τους από 7,21 σε 6,68 τοις εκατό. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το Caiapo μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης και χοληστερόλης στο πλάσμα σε ασθενείς με διαβήτη τύπου 2.

Μια άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Biological and Pharmaceutical Bulletin τον Ιανουάριο του 2000 διαπίστωσε ότι οι γλυκοπατάτες έχουν αξιοσημείωτη αντιδιαβητική δράση και μπορούν να βελτιώσουν τον μη φυσιολογικό μεταβολισμό της γλυκόζης και των λιπιδίων μειώνοντας την αντίσταση στην ινσουλίνη.

Οι ερευνητές τάισαν γλυκοπατάτες με λευκό δέρμα σε ποντίκια με διαβήτη και διαπίστωσαν ότι η υπερινσουλιναιμία τους βελτιώθηκε σημαντικά, με 60 τοις εκατό βελτίωση που παρατηρήθηκε μετά από μόλις έξι εβδομάδες από του στόματος χορήγηση.

Μια ανάρτηση στο Facebook που δημοσιεύτηκε από την Yi Ting Chinese Medicine Clinic στην Ταϊβάν ανέφερε ότι 100 γραμμάρια γλυκοπατάτας περιέχουν μόνο το ένα τρίτο των θερμίδων της ίδιας ποσότητας ρυζιού και η περιεκτικότητά τους σε λίπος και υδατάνθρακες είναι επίσης χαμηλότερη από αυτή του ρυζιού και των noodle. Επομένως, η κατανάλωση γλυκοπατάτας με μέτρο μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της πρόσληψης θερμίδων και λίπους, κάτι που μπορεί να ωφελήσει τα άτομα με διαβήτη.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι μετά την κατανάλωση γλυκοπατάτας, η πρόσληψη άλλων βασικών τροφών θα πρέπει να μειωθεί για τον έλεγχο της συνολικής πρόσληψης θερμίδων.

Σύμφωνα με τον Fu , οι γλυκοπατάτες έχουν μέτριο γλυκαιμικό δείκτη με τιμή περίπου 69. Είναι επίσης πλούσιες σε διαιτητικές ίνες και μπορούν να δημιουργήσουν ένα αίσθημα πληρότητας, επομένως είναι λιγότερο πιθανό να προκαλέσουν διακυμάνσεις στο σάκχαρο του αίματος και την ινσουλίνη, η οποία βοηθά στον έλεγχο σακχάρου στο αίμα. Ο Fu συμβουλεύει επίσης ότι για να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα του ελέγχου του σακχάρου στο αίμα, οι γλυκοπατάτες θα πρέπει να καταναλώνονται χωρίς καμία επεξεργασία ή καρύκευμα.

4. Πρόληψη της δυσκοιλιότητας

Οι γλυκοπατάτες είναι πλούσιες σε διαιτητικές ίνες και αντιοξειδωτικά, που βοηθούν στη διατήρηση της υγείας του εντέρου. Περιέχουν τόσο διαλυτές όσο και αδιάλυτες διαιτητικές ίνες , οι οποίες, αν και δεν μπορούν να αφομοιωθούν και να απορροφηθούν από τον οργανισμό, παρέχουν πολλαπλά οφέλη για το έντερο.

Οι διαλυτές ίνες, γνωστές και ως ιξώδεις ίνες, μπορούν να απορροφήσουν νερό και να μαλακώσουν τα κόπρανα, ενώ οι μη ιξώδεις και αδιάλυτες ίνες δεν απορροφούν νερό αλλά αυξάνουν τον όγκο των κοπράνων. Τόσο οι διαλυτές όσο και οι αδιάλυτες ίνες μπορούν να ζυμωθούν από βακτήρια στο κόλον, παράγοντας ενώσεις λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας που χρησιμεύουν ως θρεπτικά συστατικά για τα κύτταρα του εντερικού τοιχώματος και βοηθούν στη διατήρηση της υγείας του εντέρου.

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Cancer Nursing τον Ιούνιο του 2016, 57 ασθενείς με λευχαιμία αντιμετώπισαν ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα που προκαλείται από τη χημειοθεραπεία μετά την κατανάλωση 200 γραμμαρίων γλυκοπατάτας την ημέρα.

Ο Fu ανέφερε ότι οι γλυκοπατάτες μπορούν να βελτιώσουν το περιβάλλον του εντέρου. Οι διαιτητικές ίνες στις γλυκοπατάτες μπορούν να προωθήσουν την ανάπτυξη προβιοτικών ενώ αναστέλλουν τα επιβλαβή βακτήρια. Αυτό, με τη σειρά του, αυξάνει τον αριθμό των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο, οδηγώντας σε ένα πιο υγιές έντερο και μειωμένο κίνδυνο εντερικών προβλημάτων.

Δείτε ακόμα: Μελέτες κρούουν καμπανάκι κινδύνου: Τρόφιμα μολυσμένα με τοξικές χημικές ουσίες φθοριούχων πλαστικών, γνωστές και ως PFAS

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading